Hallo solidair Amsterdam!

Er was een wereld vóór corona, en er komt een wereld ná corona. Ondertussen, zitten we er maar mooi middenin. Straten leeg, zó leeg zoals je dat nog nóóit in je leven eerder zag. Lege restaurants, lege terrassen, lege musea, lege trams: ongekend. De stad staat stil, lijkt het. Met de nadruk op lijkt. Want niets is wat het lijkt. Kijk maar op het gloednieuwe platform Wij Amsterdam.

Amsterdam zit thuis, maar niet stil. Momenteel zijn er veel Amsterdammers, bedrijven en organisaties die iets voor en met elkaar willen doen. In buurten, gebieden, stadsdelen ontstaan allerlei initiatieven. En er zijn héél veel ideeën, en heel veel initiatieven! De een nog mooier dan de ander.

1.1.1 Online platform voor en door Amsterdammers

Amsterdam riep vandaag het online platform wijamsterdam.nl in het leven. Het is een platform waar mensen met goede ideeën en initiatieven zichzelf presenteren. Het is een platform waarop u zelf een initiatief kunt plaatsen. Op dit platform vindt u misschien ook een oplossing voor een bepaald probleem in deze gekke tijden. De website is nadrukkelijk niet bedoeld om met elkaar te concurreren, maar bedoeld om initiatieven in de stad zichtbaar te maken. Wij zijn ongelooflijk trots op onze solidaire stad!

Hieronder leest u alvast twee verhalen van Amsterdammers die u willen helpen:

1.1.2 Abdelhamid helpt de kinderen van de studiezalen

Abelhamid werd vorig jaar Amsterdammer van het jaar. Hij werd dat omdat hij ‘de Studiezalen’ oprichtte. Nu, tijdens de coronacrisis, ondersteunt hij de gezinnen en kinderen die vóór corona gebruik maakte van de studiezalen. Lees hier hoe hij dat doet.

Abdelhamid: “De vraag was: onder welke omstandigheden leren en studeren kinderen nou het beste? In één van de 26 Amsterdamse studiezalen konden kinderen dan bijvoorbeeld werken op het internet met een laptop. Nu hebben we contact gezocht met al deze kinderen en hun ouders om te vragen hoe het met ze gaat, en wat de zorgen momenteel zijn. We belden dus 700 gezinnen en hoorden veel verhalen”

1.1.3 Kansenongelijkheid vergroot

“Al snel begrepen wij dat de coronatoestand problemen oplevert en ook de kansenongelijkheid enorm vergroot. Zo hoorden we van een moeder dat zij nu thuis haar kinderen met een beperking heeft, en niet weg kan om boodschappen te doen. Sommige gezinnen hebben geen internet, of in gezinnen met 6 kinderen is er soms maar 1 laptop. Je begrijpt dat dat niet zomaar is. Deze gezinnen hebben weinig geld. Niet iedereen wil daar open over zijn. Dus stellen we de vraag: kén je iemand die geen internet heeft, of kén je iemand die boodschappen nodig heeft? Als duidelijk is dat het benaderde gezin onze hulp kan gebruiken, dan geven wij zo snel mogelijk. Het liefst dezelfde avond nog!”

1.1.4 Knappe koppen van Shell

“Het begon met een jongedame die 18 tassen boodschappen deed voor gezinnen die dat hard nodig hadden. Vervolgens beloofde de Rabobank om 100 maaltijdpakketten te doneren, en gaat de KPN bij 13 mensen het internet verzorgen. Shell gaat 18 knappe koppen regelen om aan de kinderen online les te geven in bètavakken als wiskunde en scheikunde en de vrijwilligerscentrale Amsterdam gaat vrijwilligers koppelen aan de gezinnen die in deze tijden van corona specifieke hulp kunnen gebruiken.”

1.1.5 Meest urgente zorgen oplossen

“Vanuit de studiezalen hadden wij al veel persoonlijk contact met de gezinnen. Nu in deze gekke tijden, weten wij ze dus ook snel te vinden. Dat is heel belangrijk, want nu kunnen wij dus ook snel inventariseren wat er nodig is en proberen hun meest urgente zorgen op te lossen.”

1.1.6 Meer lezen

Zie: www.studiezalen.com

1.1.7 Kim en Karien kijken mee op uw pc

Kim en Karien werken voor Cybersoek. Cybersoek helpt gratis met allerlei computervragen. Het kantoor zit op het Timorplein, maar ja, momenteel zit iedereen natuurlijk…thuis. Waar anders. Maar vanuit huis valt prima te helpen.

Kim: “We zitten allemaal thuis, inderdaad, maar wij kunnen nog steeds heel goed helpen met allerlei digitale vragen. Cybersoek biedt computerhulp in het Nederlands, Engels, Frans en Arabisch. Gratis en voor niks. Hoe? Spreek je naam en nummer maar in op onze telefoon. Je vraag WhatsAppen of mailen kan ook. We bellen je op, en na het accepteren van ons verzoek op je beeldscherm, kijken wij met je mee.”

1.1.8 Vragen van welke Amsterdammer dan ook

“Nu in deze coronatijden, kan ik me voorstellen dat mensen willen weten hoe je met Skype of FaceTime kunt videobellen. Of: hoe doe je het schoolwerk digitaal met je kind? Er zijn ook mensen die nog nooit eerder een pc hebben gebruikt, en er nu voor het eerst één moeten aanschaffen en gebruiken. Misschien moet je nieuwe software installeren om te vergaderen, en heb je géén idee hoe je dat doet. Kan ik mij helemaal voorstellen. Vragen over het gebruik van DigiD, veilig online shoppen of het filteren van nepnieuws? Voor ál die vragen van welke Amsterdammer dan ook, zijn wij.”

1.1.9 We zitten klaar met ons belteam

“We zijn gewend om alles from scratch uit te leggen, ook aan mensen voor wie de digitale wereld nieuw is. Normaal gesproken kon iedereen met vragen altijd zo bij ons binnenlopen. Lekker laagdrempelig. We gaven ook hier computerlessen. We werken met meer dan 55 vrijwilligers en hadden voor de corona crisis meer dan 400 mensen per week over de vloer. Nou, over de vloer gaat even niet, maar over de telefoon werkt ook goed. Dus, kom maar op met vragen, we zitten klaar met ons belteam!”

1.1.10 Hoe en wat?

Zie: www.cybersoek.nl
Bel met cybersoek op 020 693 45 82 en laat een voicemail bericht achter.
U kunt ook een WhatsApp bericht sturen naar dit nummer.
Cybersoek belt u terug!

 

Zelf een initiatief plaatsen of zien of er iets is waar u wat aan heeft?
Zie : https://wijamsterdam.nl/

Stay safe!

 

Met vriendelijke groet,

Narisha Moenna

Gebiedsteam Gaasperdam & Driemond

 

Gemeente Amsterdam

 

06 – 38080231

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Anton de Komplein 150, 1102 CW Amsterdam Zuidoost

Postbus 12491, 1100 AL Amsterdam Zuidoost

www.zuidoost.amsterdam.nl